Stowarzyszenie Młodych Montażystów

Stowarzyszenie Młodych Montażystów


#1 2011-09-26 20:56:29

jzawadzki

SMM

Zarejestrowany: 2011-09-22
Posty: 49
Punktów :   

Sala Samobójcow warsztat na WFF

Witajcie,

Spływają do mnie pierwsze emaile dotyczące pytań, które powinny paść na warsztacie dotyczącym animacji
i montażu. Poniżej lista z nich. Czekam na komentarze i sugestie. Z góry przepraszam, ale nie miałem czasu sprawdzić czy pytania się nie powtarzają.



Propozycja pytań/zagadnień
Dyskusja panelowa “Sala samobójców”
Spotkanie z montażystą filmu i animatorem.


Kreacja świata realnego w filmie swoją formą, klimatem przypomina bezduszny świat wirtualny, komputerowy.
To za sprawą oczywiście zdjęć, użytych barw, samej scenografii, ale też daje się wyczuć pewną nerwowość
i w zasadzie ‘sztuczność’ w montażu. Czy posługiwali się Państwo jakimś odpowiednim kluczem w doborze ujęć, sklejek? Przy oglądaniu odnosi się wrażenie pewnej niebywałej syntezy wydarzeń, ale z zachowaniem przezroczystego języka filmu.
Kwestia skomplikowania formy. W dzisiejszych czasach tworząc dzieło filmowe bierze się pod uwagę tzw. target - dla jakich widzów film jest przeznaczony. Czy podczas pracy nad filmem zastanawiali się Państwo nad kwestią skomplikowania formy (szczególnie animacji, odniesień do portali społecznościowych, napisów pojawiających się w kadrze), czy nie będzie ona zbyt mało zrozumiała dla pokoleń trochę starszych?
Zagadnienie dla montażysty: czy w montażu ujęć fabularnych sugerował się Pan jakimiś własnymi doświadczeniami z gier komputerowych? Oglądając “Salę samobójców” miałem wrażenie (w moim oczuciu bardzo dobrze uzyskany efekt), że ujęcia są właśnie w taki sposób nakręcone i połączone, żeby oddać w jakimś stopniu klimat świata wirtualnego. Czy grał Pan w jakąs grę przygotowując się do montażu? Czy ma Pan doświadczenia z takimi grami?
Kwestia animacji: skąd inspiracja taką konkretnie kreską/formą? Przestrzeń świata wirtualnego przypomniała mi w pewnym stopniu “Katedrę” Tomasza Bagińskiego. Odniesieniem był “Second Life”, “The Sims”, a może coś innego? Czy wykreowane postacie nie wydawały się za mało mroczne, a za bardzo ‘cukierkowe’? Czy było robione jakieś rozeznanie wśród ew. widzów jaka forma animacji by im odpowiadała (badanie rynku)?
Na jakim etapie produkcji zadecydowano, że zdjęć fabularnych i animacji ma być dokładnie tyle? Dokładnie taka proporcja? Czy praca nad montażem bez animacji była ułatwieniem czy utrudnieniem? Czy pracowali Państwo z przeświadczeniem takim, że np. jeśli coś nie będzie jasne w filmie, coś co wynika z montażu, albo niemożliwości ułożenia czegoś, to dopowiedzą to Państwo w animacji?
Oglądając film miałem wrażenie, że ten świat, który oglądam nie jest zupełnie światem realnym. Jest jakimś światem równoległym do naszego, bardzo do niego podobnym, ale nie takim samym. Mam na myśli akcję w świecie realnym “Sali samobójców’. Jakie były założenia reżyserskie i czy próbował Pan wykreować takie poczucie jakimiś sposobami w montażu?






- Między postaciami w świecie wirtualnym rozgrywa się wiele bardzo
emocjonalnych scen. Ta animacja musi być na wysokim poziomie, żeby
emocje animowanych postaci były czytelne dla widzów. Na ile i kiedy
zawierzyli twórcy animacji? Czy np były kręcone asekuracyjnie sceny z
aktorami, którzy siedzą przed komputerami, żeby to na ich -
prawdziwych - twarzach obserwować emocje bohaterów?

- Na ile emocje awatarów miały być czytelne a na ile miały być wręcz
przeciwnie maskami, za którymi ukrywają się bohaterowie?

- Czy animacje powstały po wszystkich zdjęciach z aktorami (w okresie
postprodukcji) czy może wręcz przeciwnie powstały jeszcze przed
zdjęciami (może chociażby w postaci animatików)?

- kiedy zdecydowano ile jest animacji w filmie?
. czy zrealizowano wszystkie animacje według scenariusza czy coś
wyleciało na etapie montażu? A może, kiedy okazało się, że animacje są
świetne dodano więcej scen w świecie wirtualnym?

. Czy takie decyzje (o ew. usunięciu scen animowanych) zapadały na
etapie montażu animatików czy kiedy wszystkie animacje zostały
zrealizowane?

- Na jakim etapie były prace nad animacjami, kiedy montażysta
przystępował do pierwszej układki - czy montował animatiki czy gotowe
animacje?

- Czy animacje zostały wykonane precyzyjnie według storyboardów?
. Czy montażysta w takim przypadku uczestniczył w powstawaniu storyboardów?
. Ile wolności miał montażysta w montowaniu animacji? (To znaczy ile
miał chociażby zakładek dla każdego ujęcia, czy w animacji realizowano
np mastershoty? Czy po etapi animatików były jakieś poprawki, o
których zadecydowano w montażu?

- Czy najpierw zostały nagrane głosy aktorów (referencje aktorskie dla
animacji) czy animacja, do której powstawały postsynchrony?

- Może to był motion capture?

Jak twórcy myśleli o animacjach w tym filmie:
- Na ile ta animacja jest odzwierciedleniem tego, co bohaterowie
faktycznie widzieli na ekranie swoich komputerów a na ile jest to
tylko ich wyobrażenie o wirtualnym świecie, w którym żyją? (W filmie
nie ma, jak mi się zdaje, ujęć pokazujących tę animację na ekranie
komputera, które mogłyby rozstrzygnąć jednoznacznie tę kwestię a
animacje są do tego tak subtelne i przekazują wyrazem twarzy i gestem
tak wiele emocji, że nie wydaje się prawdopodobne, że istnieje w
internecie system, który pozwalałby na taką kontrolę swojego awatara).





-Czy zastosowane animacje wniosły  jakieś zmiany w odniesieniu  do pierwszej scenariuszowej układki filmu, czy może nic się nie zmieniało i tam gdzie w scenariuszu było miejsce na animacje, tam one wystąpiły?)

-Czy konieczne było "dorabianie" niezaplanowanych animacji w celu poprawienia, udoskonalenia dzieła?





1.Na jakim etapie powstawały animacje? W czasie zdjęć? Po montażu w oparciu o animatiki.
2 Czy zmieniano interpretacje scen animacji? Pisano dialogi na montażu ( tak jak w Alicji w Krainie czarów"
3. Uboższe twarze postaci drugiego planu w pierwszej scenie w dyskotece. Postacie nie mają mimiki twarzy
4. Sposób animacji. Na ile była to dowolność, a na ile korzystano z referencji aktorów tzn. "motion capture animation"
5. Jak gotowa animacja i jej przekaz treściowy powodował zmiany w scenach fabularnych
6. Co brano pod uwagę odtwarzając w animacji realny klub, aby był on jak najbardziej zbliżony do oryginałuu, a co zostało pominięte.
7. Punkt zwrotny. Przeistoczenie się Dominika. Animacja (zmiana fryzury) wdziera się do świata realnego. Przykład syntezy obu światów.
8. Konceptowe etapy zmiany postaci animowanych. Próba upodobnienia ich do rzeczywistych postaci.
9. Wersje montażowe sekwencji, w której dowiadujemy się, ile czasu Sylwia nie wychodzi w domu. Zmiany zachodzące w wersjach tej sceny. Jak montowano ja, gdy nie było animatikow? Jak wyglądała z animatikami? Co zmieniono po dodaniu finalnej animacji.
10. Interpretacja dialogów - kluczem emocjonalnym sceny(Sylwia opowiada o przesunięciu granic) Widzimy bohaterów w "totalu" i Dominka obserwującego wszystko z ukrycia. Tu emocjonalność dialogu, a nie animacja buduje  emocjonalność sceny.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.rotbila.pun.pl www.rozyny-info.pun.pl www.commando80.pun.pl www.onlinenaruto.pun.pl www.klasa2011.pun.pl